O lodi Blue Thunder

"Blue Thunder" je originál, který byl vyroben na zakázku dle osvědčených plánů známé konstrukční kanceláře Van de Stad Design. Modelové označení Samoa 48 nese na světě kolem 30 vyrobených lodí. Nemálo z nich má za sebou cestu kolem světa a expedice v severních a jižních oblastech zeměkoule.

Úvod

Když mezi jachtaři vyslovíte jméno slavné konstrukční kanceláře Van de Stadt Design, každému se vybaví mimořádně stabilní lodě s charakteristickým částečně krytým kokpitem a velmi dobrými plavebními vlastnostmi. Model Samoa 48 je jednou z nejznámějších mezi 18 modely, které konstruktéři nabízí. Loď, kterou Vám představujeme je stejně jako ostatní Va de Stadty stavěna do posledního puntíku na zakázku dle požadavku majitele. Trup této lodi jež nese jméno " Blue Thunder" byl vyroben u prestižní Holandské loděnice Vitters Shipyard, kde se vyrábí především velké hliníkové jachty kolem 140 stop. Zajímavé modely naleznete na www.vitters.com.. Interier byl zhotoven u specializované lodní umělecké dílny Van Veen rovněž v Holandsku. Materiály, z kterých se staví tento typ lodí jsou nejčastěji hliník či ocel. Tento model je vyroben z hliníku. Cíl byl prostý: Bezpečná, stabilní, plně vybavená rychlá jachta pro dlouhé plavby s použitím toho nejkvalitnějšího co je k dispozici.

Design

Samoa upoutá na první pohled klasickým částečně krytým kokpitem, šířkou 4,6 m a úctihodným v marině nepřehlédnutelným stěžněm 24 m s dvěma salingy a třetím daimondem. Loď je postavena z 6 mm silného hliníku, vážící 21 t, z čehož 7t činí balast. Výsledkem této konstrukce je mimořádná stabilita a schopnost nést velkou plochu plachet. Samoa je vždy jedna z posledních, která při zesílení větru refuje. Několik těchto lodí má za sebou cestu kolem světa a taktéž kolem Hornu. U konstrukce trupu je dbáno i na takové detaily, jako je specialní tvarování přídě před tunelem předního propeleru, aby docházelo k lepšímu obtékání. Tato loď je o 1 stopu delší než klasická Samoa 47. Je zvětšena o plochou záď, což umožnilo výrazně zvětšit skladové prostory v zádi.

Na palubě

Když pomineme 24m vysoký stěžeň tak lze říci, že lodi na palubě dominuje velké kormidelní kolo posazené k zádi prostorného a z poloviny zcela krytého kokpitu. Vše je po ruce, na levé straně ovládání motoru, na pravé straně hydraulické ovládání kikingu a backstagu Navtec.  Na panelu kormidelního kola je umístěno ovládání předního propeleru a dálkové ovládání navigačních přístrojů, které jsou umístěny přímo pod krytým kokpitem. Mezi navigačními přístroji naleznete i echolot, který ukazuje tvar dna, hloubku, případně plovoucí tělesa 150 m před přídí. V kokpitu jsou pak umístěny na každé straně čtyři stopery Lewmar, a dvě elektrické vinšny Lewmar 43. Na bocich zádi jsou pak dvě vinšny Lewmar 56 kam směřují otěže kosatky či spinakru. Zajímavá a mimořádně jednoduchá je i konstrukce otěže hlavní plachty, která je bez vozíku a směřuje přímo z konstrukce střechy kokpitu k rahnu. Otěž je snadno přitahována přes elektrickou vinšnu. Bíle lakovaný stěžeň a rahno Proctor jsou více než předimenzovány. Stěhy jsou použity z pletených plochých profilů. Plachty jsou konstruované u firmy Hood s mimořádně kvalitního materiálu Vectron. Hlavní plachta je celospírová se třemi refy. Kosatka je navíjena prostřednictvím elektrické vinšny na rolfock Bamar, tak, že je-li to nutné je možné velmi rychle zmenšit plachty. Oplachtění doplňuje spinaker 170 m2 a bouřková kosatka. Hlavní plachta je posouvána po stěženi pomocí vozíků Frederiksen, stejně tak trimování hlavní plachty na rahně je použit tentýž systém. Z toho vyplývá, že stejně jakou 90 % cruisingových lodí je i zde použit spolehlivý lazy jack a nikoliv rolování plachty do stěžně.  Spinaker baum je na horní straně v kolejnici na stěžni a přes jeho délku se s s ním snadno manipuluje. Na zádi naleznete velký skladový prostor, kde se bez problému vejdou dvě horská kola, člun, záchranný ostrůvek, motor, kočárek a spoustu dalších věcí. Po široké teakové palubě se dostanete k přednímu skladovému prostoru, kde se vejdou veškeré náhradní plachty , fendry, či dvě horská kola. Poklopy skladových prostor jsou jištěny tlumiči. Na palubě je 8mm silný teak. Příď tvoří vodotěsná přepážka, která zabírá kotevní a skladový prostor. Konstrukce tanků 2X 500 l voda, 2X 300 l nafta a 300 L rezerva tvoří oddělené přepážky na dně lodi, takže při průrazu 6mm silného hliníkového dna se pravděpodobně trefíte do tanku a nedojde k zaplavení lodi.

Podpalubí

Na první pohled Vás zaujme, že do lodi vedou pouze tři široké a pohodlné schody. Díky své šířce 4,6m loď uvnitř působí mimořádně vzdušně.Vpravo je půlkulatý navigační stůl s dvěmi otočnými křesly z každé strany. Na ten navazuje v celé šíři panel s přístroji. Na navigačním panelu naleznete vše, co potřebujete pro dlouhou plavbu: radio, VHF vysílačka, navtex, radar, navigační plotter, ovládací panel, digitální barometr s křivkou historie 24 hod , ICOM, dálkové ovládání autopilota a topení. Naproti je kulatý stůl s kruhovou sedačkou navazující na kuchyň tvaru L směrem k zádi. V zádi jsou dvě prostorné kajuty a v přídi velká majitelská kajuta se šatnou koupelnou a wc. Druhá koupelana s wc je v kruhovém prostoru naproti kuchyni. Veškeré zpracování dřeva je z masivního teaku, na horizontálních plochách je použit ořech, kuchyňská linka je z corianu. O ozvučení se starají dvě radia s CD včetně dálkového ovládání. Vysilačky VHF jsou dvě, jedna v navigačním panelu v podpalubí a druhá u kormidla, což oceníte především při komplikovaných manévrech ve zdymadle či marinách. O navigaci se stará kromě vestavěného plotru Autohelm především notebook IBM se softwarem MaxSea. Informace o počasí jsou získávany několika kanály. Při pobřežní plavbě slouží pro příjem zpráv především Navtex, VHF lokální zprávy a lokální radio vysílání. Při větších vzdálenostech od břehů jsou zprávy získávany přes Iridium přímo do software MaxSea nebo je možné přijímat faxy přes ICOM.

Podlážky jsou zhotoveny s masivního teaku podložené sendvičovou vrsvou. Na podlážkách celé lodi jsou koberce krémové barvy pod nimiž jsou protiskluzove dečky. V prostrou mezi zadními kajutami je dobře přístupný motor Mercedes s výkonem 92 koní, dieslový generátor Fischer Panda, bojler a nezávislé topení webasto. Elektrika je na 24V, ale je možné i za plavby využívat 12V a 220V. Za zmínku stojí i filozofická konstrukce odvodu vody z lodi. Elektrická Bilge pumpa je na lodi pouze jedna přímo v kýlu a tam jsou také svedeny odpady ze sprch. V případě problému se řeší jedna bilge pumpa a jeden filtr. Dále jsou na lodi dle předpisu pro závody další dvě mauální bilge pumpy, jedna v kokpitu a jedna uvnitř. Odpady z umyvadel směřují přímo do vody a stejně tak toalety. Pouze přední toaleta je přepínatelná do fekálního tanku. O tlakování vody se stará čerpadlo a expanzní nádrž umístěna taktéž v prostoru mezi zadními kajutami.

Zálohu energie zabezpečují čtyři baterie o kapacitě 400Ah. Dobíjení zajišťuje, kromě dvou alternátorů na základním motoru 12v a 24v, dieslelový generátor a ten doplňuje větrný generátor. U této lodi je zapotřebí počítat se spotřebou energie kolem 100Ah na den.  Elektroinstalace je na kovové a především hliníkové lodi velmi choulostivá záležitost. Veškeré "mínusy" musí být svedeny přímo do baterie a na lodi nesmí docházet k dotyku + a - na trup lodi. Kromě toho, že by to mohlo být nebezpečné dochází k poškozování hliníků. Loď je i pro tento případ vybavena jednoduchým testerem na navigačním stole, který v případě problému signalizuje zkrat. Zároveň jsou na trupu lodi tři anody, kde dojde v případě problému ke korozi nejdříve. Pokud je vše v pořádku ani po 10 letech není nutné anody měnit. Důležité je, aby byl na hliníkové lodi vždy dobře izolován kontakt jiných kovových materiálů s hliníkem, aby nedocházelo k vzniku nežádoucího článku. I toto je na lodi důsledně dodrženo. Trup lodi je zevnitř izolován několikacentimerovou vrstvou izolace, což oceníte především v studenějších oblastech. Pokud by kovová loď nebyla izolována docházelo by ke kondenzaci vody do lodi..

Vybavení zachranými prostředky loď splňuje přísná kriteria pro účast na ARC závodech. Patří mezi ně, záchranný ostrůvek pro 6 osob, balíček signálních prostředků záložní, GPS, pro nouzovovou komunikaci a určení polohy je loď vybavena třemi nezávislými systémy, boje EPIRB na frekvenci 406 MHz, letecký záchranný systém Breitling EMERGECY na frekvenci 121,5 MHz a satelitní telefon Iridium.

Plavební vlastnosti

Díky své konstrukci, váze a ploše plachet je Samoa mimořádně stabilní a zároveň poměrně rychlá loď. Její kvality oceníte především za velmi nepříznivého počasí. Pokud dojde k rychlé změně větru a vy nestačíte rychle reagovat, rozhodně nepočítejte s tím, že vám loď radikálně vyostří proti větru a budete se s ní na kormidle přetahovat. 7 tun na balastu drží loď v kurzu a rozumném náklonu i při větší změně větru. Na zadní větry je možné se pohybovat až kolem 12 kn, na boční kolem 8 kn. Kormidlování zvládá autohelm ST 7000 i při zadních kurzech a velkých vlnách spolehlivě. Loď je ale především kormidlována osvědčeným větrným autokormidlem Windpilot od stejnojmenné firmy z Hamburku. Díky vybavení a uspořádání lodi je snadné obsluhovat tuto 48 stop dlouhou jachtu v jednom členu posádky.

Závěr

Pokud chcete trávit část roku plutím oceány, případně se občas účastnit závodů mezi světadíly, cítit se bezpečně a pohodlně, potom Samoa postavená dle plánu od Van de Stadt Design jistě splní Vaše požadavky. Mimo jiné naleznete "Blue Thunder " na startovní listině známého závodu přes Atlantik, který se startuje letos v listopadu.

Délka 14,6 m
Šířka 4,6 m
Ponor 2 m
Balast 7 t
Celková váha 21 t
Plocha hlavní plachty 70 m
Plocha kosatky 48 m
Spinaker 170 m
Výkon motoru 92 koní
Nádrže na vodu 1000 l
Nádrže na naftu 600 l
Rezervní nádrže 300 l
Baterie 400 Ah
Počet kabin 3
Počet lužek 6

Pozitiva

Plavební vlastnosti
Konstrukce a provedení
Kvalita použitého vybavení

Negativa

Malé nádrže na naftu pro delší přeplavby

©2011 - 2017 Blue Thunder